Μια βραδιά υψηλού επιστημονικού και κοινωνικο-πολιτικού λόγου θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν οι πολίτες του Ηρακλείου και της Κρήτης, την Τετάρτη 19 Ιουνίου και ώρα 8μ.μ. στην Αίθουσα «Καστελλάκη» του Επιμελητηρίου Ηρακλείου (οδός Κορωναίου 9). Θα μιλήσει ο Ομότιμος Καθηγητής Ιστορίας Νεοτέρων Χρόνων του Πανεπιστημίου Κρήτης Χρήστος Χατζηιωσήφ, με θέμα: «Ιστορία και Πολιτική», με παραδείγματα από τον Ευρωπαϊκό Διαφωτισμό και τη Γαλλική Επανάσταση, φωτίζοντας όμως εμμέσως και πτυχές του παρόντος. Η εν λόγω εκδήλωση που συνδιοργανώνουν το «Συμπόσιο Πολιτισμού» και οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, με τη στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης και του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, πραγματοποιείται με αφορμή την έκδοση του αφιερωματικού τόμου προς τιμήν του ομιλητή με τίτλο «Το πνεύμα, πρωτοξάδελφος του γιακωβινισμού…» (επιμ. Άννα Μαχαιρά, Στρατής Μπουρνάζος, Λήδα Παπαστεφανάκη, ΠΕΚ 2023), στον οποίο συγγράφουν τριάντα τέσσερις διανοητές από διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, της ιστορίας, της ιστορίας της τέχνης, της αρχαιολογίας, της νομικής και της οικονομίας, σε συνάφεια με το έργο και τα ενδιαφέροντα του Χρήστου Χατζηιωσήφ.
Οι πολίτες του Ηρακλείου και της Κρήτης θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν έναν κορυφαίο διανοητή και στοχαστή της Επιστήμης και των Γραμμάτων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο οποίος έχει διατυπώσει στρατηγικού τύπου απόψεις για την Ελλάδα και την Ευρώπη σε καίρια ζητήματα ζωτικής σημασίας, ενώ μαζί του θα συνομιλήσουν η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ευρωπαϊκής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Άννα Μαχαιρά, η Καθηγήτρια Οικονομικής και Κοινωνικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Λήδα Παπαστεφανάκη, ο Αναπληρωτής Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Κρήτης Παναγιώτης Ιωάννου και ο Επίκουρος Καθηγητής Σύγχρονης Ιστορίας του Πανεπιστημίου Κρήτης Παρασκευάς Ματάλας.
Ο Χρήστος Χατζηιωσήφ, με αφορμή τον τιμητικό τόμο θα τοποθετηθεί πάνω στη σχέση της δουλειάς των ιστορικών με την πολιτική. Με αφετηρία μάλιστα τη συμβολή του Κωστή Καρπόζηλου στον τόμο, όπου γίνεται αναφορά σε ισχυρισμό που είχε διατυπώσει παλιότερα ο ομιλητής σε ένα πανεπιστημιακό σεμινάριο, πως «η ιστορία είναι συντηρητική επιστήμη», θα επιχειρήσει να τεκμηριώσει τον ισχυρισμό αυτόν με γενικούς όρους, αφού η ιστορία δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την πολιτική. Απευθύνεται πάντα η ιστορία σε ένα πολιτικά οργανωμένο κοινό είτε πρόκειται για την αυλή των ηγεμόνων είτε για ευρύτερα, αλλά πάντα περιορισμένα ακροατήρια, είτε δυνητικά στο σύνολο των σύγχρονων κοινωνιών. Ο εν λόγω διανοητής θεωρεί ότι οι ιστορικοί απευθύνονται στον εκάστοτε φορέα της κυριαρχίας στην πολιτεία, ο οποίος ήταν και παραμένει θεσμικά σε θέση να επηρεάζει τη δουλειά τους. Η σχέση του κυρίαρχου με τους ιστορικούς στις διάφορες εποχές και στις διάφορες χώρες είναι ένα ζήτημα κεντρικής επιστημονικής και πολιτικής σημασίας.
Την άποψή του θα προσπαθήσει να τεκμηριώσει με παραδείγματα από την περίοδο του Διαφωτισμού, εποχή κατά την οποία συγκροτείται η ιστορία ως σύγχρονη επιστήμη. Μάλιστα οι πρωτεργάτες της νέας επιστήμης θα βρεθούν μετά από τρεις δεκαετίες δημιουργικής δραστηριότητας αντιμέτωποι με το πολιτικό και κοινωνικό σοκ που αποτέλεσε για τις ευρωπαϊκές κοινωνίες η Γαλλική Επανάσταση. Το ενδιαφέρον δεν είναι μόνον ο τρόπος με τον οποίο οι ιστορικοί διαχειρίστηκαν τη νέα κατάσταση, αλλά και το πώς τους αντιμετώπισαν οι επίγονοί τους στις δικές τους μελέτες.
Βεβαίως, όπως πάντα, θα ακολουθήσει διάλογος με το κοινό και μπορούν να τεθούν ερωτήματα για τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα σήμερα, όπως οι δραματικοί πόλεμοι στη γειτονιά μας ή η άνοδος της Ακροδεξιάς στην Ευρώπη.